FAQ – podwykonawstwo

Przeważnie są to projekty w obszarze budownictwa przemysłowego, najczęściej energetycznego i petrochemicznego.

Najwięcej kontraktów zlokalizowanych jest w Polsce w różnych lokalizacjach.

Współpracujemy w przeważającej większości z osobami na zasadzie umowy zlecenie oraz z osobami posiadającymi działalność gospodarczą oraz podmiotami posiadającymi osobowość prawną.

W przypadku współpracy B2B czy podstawą do rozliczenia jest roboczogodzina lub ryczałtowe miesięczne wynagrodzenie.

Rejestracja działalności gospodarczej jest bezpłatna.

Osoba prowadząca działalność zobowiązana jest do opłacania miesięcznej składki ZUS, która w 2020 r. wynosi: 1431,48 zł.

Przedsiębiorstwa zarabiające mniej niż 63 000 zł rocznie oraz nowi przedsiębiorcy korzystają z programu Mały ZUS i opłacają tzw. preferencyjny ZUS, gdzie składka wynosi 555,89 zł z dobrowolną składką chorobową lub 539,35 zł bez niej.

Jeśli przedsiębiorca osiąga dochód, zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego, na podstawie wybranej formy opodatkowania – na zasadach ogólnych (progresywnej) lub liniowej. W konkretnych przypadkach możliwe jest również wybranie opodatkowania na zasadach ryczałtowych. Przedsiębiorca raz w roku ma prawo do zmiany formy opodatkowania. Zmiana ta powinna nastąpić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w danym roku podatkowym.

Rozliczanie podatku dochodowego na zasadach ogólnych posiada dwa progi wysokości podatku:

  • 17% dla dochodu rocznego nie przekraczającego 85 528 zł
  • 32% dla dochodu rocznego przekraczającego 85 528 zł (32% płatne jest tylko od części dochodu powyżej tej kwoty)

Liniowa forma rozliczania podatku dochodowego posiada jeden próg wysokości podatku:

  • 19% bez względu na wysokość dochodów rocznych.

Nie możemy również zapomnieć o podatku VAT. Z reguły forma działalności wybierana przez wymaga rejestracji jako podatnik VAT, natomiast w specyficznych warunkach możliwe jest również zwolnienie z VAT, jeśli przychód roczny nie przekracza 200000 PLN. Podstawowa stawka podatku VAT wynosi obecnie 23%. W określonych sytuacjach (sprecyzowanych usług budowlanych) może wynosić ona 8%. Podatek ten z reguły rozlicza się miesięcznie, rzadziej kwartalnie.

Do powyższych kosztów należy doliczyć jeszcze obsługę księgową firmy. Przy jednoosobowej działalności będzie to przedział 100-120 PLN + VAT / miesiąc.

Wybór formy opodatkowania zależy od wielu czynników. Nasz dział księgowy służy pomocą osobom, które zainteresowane są współpracą z Globetek na podstawie prowadzonej działalności gospodarczej.

Obecnie najszybszym i najłatwiejszym sposobem na rejestrację działalności gospodarczej jest złożenie odpowiedniego wniosku on-line poprzez stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.firma.gov.pl). CEIDG to spis przedsiębiorców – osób fizycznych działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej tworzony jest przez Ministerstwo Gospodarki.

Rejestracja on-line wymaga posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu albo profilu zaufanego ePUAP. Procedury tej można dopełnić w jeden dzień.

Wniosek ten zawiera m.in.:

  • podanie o nadanie numeru NIP
  • wniosek o formę opodatkowania przedsiębiorstwa
  • wniosek o nadanie numeru REGON
  • informację o numerze firmowego konta bankowego
  • zgłoszenie płatników składek osób ubezpieczonych.

 

Wniosek do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem płatnika składek do ZUS dla potrzeb rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, urzędu statystycznego dla uzyskania REGON oraz urzędu skarbowego dla zgłoszenia o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub jego aktualizację oraz rejestrację w ewidencji VAT.

Kontrakty mają różną długość zazwyczaj od 3 miesięcy do 12 miesięcy- wszystko zależy od lokalizacji i zakresu prac. Staramy się, żeby osoby które chcą pracować pracowały z nami i miały ciągłość pracy.

Wynagrodzenie na umowie zlecenie:

Naliczane jest zawsze po zakończeniu danego miesiąca na podstawie list obecności potwierdzonych przez nadzór np. kierownika robót czy brygadzistę po stronie Naszego klienta. Wynagrodzenie jest zawsze płatne do 15-stego następnego miesiąca.

Wystawienie fv:

Naliczane jest zawsze po zakończeniu danego miesiąca na podstawie list obecności potwierdzonych przez nadzór np. kierownika robót czy brygadzistę po stronie Naszego klienta. Ilość godzin do potwierdzenia jest wysyłana do pracownika który na tej podstawie wystawia fv ilość godzin x stawka godzinowa(+ ewentualnie VAT)- termin płatności 14 dni o momentu otrzymania przez Nas faktury.

Prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  • datę dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia faktury i numer kolejny faktury oznaczonej jako Faktura VAT; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  • cenę jednostkową usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  • numer rachunku bankowego zarejestrowany w US (zarejestrowany w białej księdze podatników VAT);
  • wartość wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto) wyspecyfikowane zgodnie z zapisami umowy – stawka godzinowa, ilość godzin świadczonych usług w miesiącu (zgodnie z timesheet) i inne pozycje wynikające z umowy;
  • sumę wartości sprzedaży netto wykonanych usług;
  • stawkę podatku;
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto usług;
  • wartość wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto);
  • kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.


Faktura powinna zostać wystawiona elektronicznie (w PDF) za pomocą programu fakturowego (np. darmowy www.fakturowo.pl) i przesłana na maila fvk@globetek.pl. Skany faktur nie będą akceptowane przez dział księgowy.

Zleceniobiorca/pracownik przed przystąpieniem do pracy na projekcie musi podpisać:

  • umowę współpracy / umowę zlecenie
  • kwestionariusz osobowy( dot. Umowy zlecenie)
  • regulamin pracy
  • oświadczenie o odpowiedzialności za przekazany sprzęt( jeśli wymaga tego projekt/stanowisko)
  • inne dokumenty pozwalające zalegalizować pobyt w przypadku osób spoza PL
Ilość godzin jest różna zależna od ilość pracy czy ewentualnych opóźnień- zazwyczaj staramy się, żeby to było min 200 godzin.

W zależności od projektu, możemy zaoferować:

  • odzież roboczą – kurtka, koszulki itd.
  • PPE (podstawowe wyposażenie BHP) – kask, okulary, szelki
  • narzędzia pracy – wiertarki, szlifierki, młotki itp. (w zależności od projektu)
  • wyszukanie i pokrycie częściowo kosztów zakwaterowania( w zależności o projektu)
  • doradztwo księgowo-podatkowe
Strona wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies znajdziesz na stronach producenta Twojej przeglądarki www. Korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies. Polityka prywatności